Artikkel – Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt. Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Blogg Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett? Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer. Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale Hva betyr fysisk aktivitet for læringen? Kan man trene seg smart? To nye forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mellom fysisk aktivitet og læring og om fysisk aktiv undervisning fører til større læringsutbytte. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Hvordan kombinerer du idrett og skole best? Hvilke utfordringer møter den som satser på både toppidrett og utdannelse? Forskere har spurt idrettsutøvere som prøver å greie begge deler. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Kroppsøving – et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap Gjennom å legge mindre vekt på hva man gjør, og mer vekt på hvorfor og hvordan, kan kroppsøvingsfaget oppfylle kravene i fagfornyelsen. Dette vil kunne utfordre både elever og lærere som har etablerte forventninger til hva kroppsøving skal være. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Forskningsnotat Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte. Likevel har ikke skolesystemer lyktes i å innføre fysisk aktivitet i undervisningssammenheng. Målet med denne studien er å anslå virkningen fysisk aktive undervisningsøkter har på elevers læring og læringsglede sammenlignet med tradisjonell, stillesittende undervisning. Publisert: 13.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no