Fagfellevurdert Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap: Ein kvalitativ studie av sosiale klasseskilje i norsk vidaregåande skule Korleis vi kan tilpasse ferdigheitssida i samfunnskunnskap betre til alle elevar, slik at ferdigheitskrava vert forstått og elevane får rettleiing i å finne meiningsfulle deltakingsformer i eigne samfunnsliv? Publisert: 26.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagartikkel Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Dette er viktig for at unge skal ha det bra Meistringstru er blant nøkkelfaktorane for livskvaliteten til barn og unge, seier UiA-forskar Hilde Timenes Mikkelsen. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Medvirkning og motivasjon Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel – Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar. Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan russetiden bli mer inkluderende Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står utenfor, men også for dem som er inne i ei russegruppe. Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video Læring for livet (10) Hvordan kan russetiden bli mer inkluderende? Russetiden de siste få årene har blitt tøffere. Mange russ forteller at det er en vanskelig tid, enten de er "inne i varmen" eller opplever å stå utenfor. Publisert: 17.01.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningsnotat Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden? Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel NAV-veiledere fører til at elevene blir værende lenger i videregående skole Rune Borgan Reiling, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør har publisert en artikkel i Economics of Education Review om elevtjenesten og sosialfaglige rådgivere. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole. Norskfaget står for den mest omfattende og systematiske undervisningen i litteratur i den norske skolen, og arbeid med litterære tekster har tradisjonelt utgjort en sentral del av morsmålsfaget. Publisert: 12.08.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 2) 2016
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene? Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette? Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet