Fagartikkel Lærebokoppgavene er ikke (fag)fornyet Oppgavene i nye lærebøker har i liten grad endret seg etter fagfornyelsen. Sjangernormer og fagenes tause kunnskap kan være årsaken til den stadig større avstanden mellom fagsynet i læreplanene og de oppgavene elevene møter i bøkene. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Blogg Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Fagfellevurdert Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole Noe av hemmeligheten i en bålets didaktikk er kanskje at helheten er mer enn summen av delene, og at det bare er ved å fyre bål en kan vekke bålets mulige magi og levendegjøre dets pedagogiske potensialer. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagartikkel Ny opplæringsmodell skal gi flere unge en varig plass i arbeidslivet Mange unge med nedsatt funksjonsevne står i dag uten arbeid etter endt videregående utdanning. Denne artikkelen beskriver hvordan man i Vest-Agder fylkeskommune har implementert en opplæringsmodell der man allerede i starten av opplæringen lager en plan for hvor ungdommen skal arbeide etter fullført skoleløp. Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Podcast Lærerrommet: Klar for studier etter videregående? Både studenter og forskning forteller om vanskelige overganger fra studieforberedende til høyere utdanning. Hva innebærer det egentlig å være studieforberedt? Hvem sitt ansvar er det at elever blir det etter videregående skole? Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom? Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning. Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel Vi testet innovasjonspedagogikk – og er fornøyd med resultatet Elever i medie- og informasjonskunnskap ble utfordret til å lage nyhetsjournalistikk for Instagram. Innovasjonspedagogiske metoder bidro til å øke elevenes utforskertrang og faglige selvstendighet. Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Hvordan når vgs-elever fram til leseren i engelskfaget? Hvilke ord bruker vgs-elever for å nå fram til leseren? Hvilke ord burde de bruke? Det har James Jacob Thomson undersøkt i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen? Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagfellevurdert Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole? Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Artikkel Sosial bakgrunn størst innvirkning på om eleven er i studieforberedende eller yrkesfaglig program i 11. og 12. trinn. I en ny artikkel bruker forskere data samlet inn i Norge, Belgia og Spania for å sammenlikne ungdoms ulike veier gjennom videregående. Publisert: 10.01.2022 Hentet fra NIFU