Fagfellevurdert Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring Denne artikkelen ser på hvordan arbeid med praksisfortellingen kan danne utgangspunkt for refleksjon og transformasjon hos lærerstudenter. Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 3/2019
Artikkel Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning – Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Artikkel Skjerpet blikk på elevers læring Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale – Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole. Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/18
Fagfellevurdert Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres? Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Artikkel Åtte tips for å unngå møtefellene Det er mye du kan gjøre for å få det beste ut av møtene på arbeidsplassen, mener forsker Viktoria Stray. Som for eksempel å «dra en Elon Musk». Publisert: 28.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Fagfellevurdert Kollegaveiledning i høyere utdanning – en empirisk analyse av veiledningssamtaler Ut fra vår studie ser en stram samtalestruktur for kollegaveiledning i store grupper ut til både å bli brukt og at deltakerne finner den nyttig. Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 3/2018
Omtale Syv verktøy for veiledning av nye lærere I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy som skal støtte nye læreres utvikling i yrket. Publisert: 24.04.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Rektors ledergruppe gir merverdi I ledergruppen opplever deltakerne kompetansemestring, risikofri sone og fokus på forbedring. Publisert: 28.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet