Artikkel – Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek Denne artikkelen undersøker barns konstruksjon av identitetsfortellinger i barnehagen. Studien legger et sosiologisk perspektiv til grunn for drøftingen og undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Forskningsnotat Leik som traumeterapi Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn som har opplevd potensielt traumatiske situasjonar. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Å sjå og skapa gode augeblikk frå barns ståstad Kan barnevogna vera ein god arena for møter mellom de yngste barna i barnehagen? Eller skapar me vaksne dei beste møta mellom barn når me går på tur? Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast BluPodden: Uteleikens pedagogiske paradoks Er det slik at uteleik alltid er bra for barn, og kva pedagogisk grunngjeving finnes for at born skal leike i naturen? Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast Lærerrommet: Hva er en god utebarnehage? Hva er en utebarnehage eller en naturbarnehage? Er det bare å være mye ute i naturen all slags vær, eller hva skal til? Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø? Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Blogg Robuste barn vokser på (og i) trær! Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Lærerrommet: Leker barn mindre enn før? Slutter barn å leke i tidligere alder enn før? Hvorfor er det viktig å leke? Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Humor er helt nødvendig for barna Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Humor som demokratisk verktøy Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen. Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021