Artikkel Hva skjer når elever jobber med vanskelige historiske hendelser? Hva skjer når det undervises i et historisk tema som vekker følelser og moralsk fordømmelse og elever skal ta perspektivet til historiske aktører? Det har Helga Bjørke Harnes undersøkt i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing? Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Forskningsnotat LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Fortellinger om utestenging og klassemiljø Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Podcast Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen? Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø? Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon. Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagartikkel Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring. Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger