Fagartikkel Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk. Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Kronikk Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære. Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren. Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Skolestress og helseplager Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa? Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Barns rett til læring gjennom leik Leik og læring treng ikkje vere motsetnader. Barn lærer når dei leikar, men leiken treng ikkje vere styrt av barnehagelæraren med eit klart mål om å lære. Publisert: 09.11.2023 Hentet fra Første steg 2/2023
Kronikk Tiendeklassinger er for dårlig forberedt til å velge videregående skole KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen. Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»? Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem? Publisert: 25.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Omtale Bekymring over økt fravær i norsk skole En undersøkelse gjennomført av forskere ved NIFU viser en generell oppfattelse blant skoleledere og skoleeiere av økt fravær i norsk grunnskole og videregående skole. De forklarer den opplevde økningen med brede samfunnstendenser, som økning i barn og unges psykiske helseplager og økt digitalisering, men mener samtidig at skolen kan bidra til å redusere fraværet. Publisert: 12.10.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel For mye tilrettelegging i skolen gjør elever mer engstelige En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Podcast Podkast: Inkludering – Illusjon eller ambisjon? Inkludering er et viktig utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt både i internasjonale erklæringer og konvensjoner og i styringsdokumenter som gjelder for barnehage og skole. Men hva innebærer det egentlig i praksis? Og er det mulig å skape et inkluderende læringsmiljø som passer for alle? Publisert: 15.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Hvordan mestrer elevene livet i 8. klasse? − Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet, og det er spesielt viktig å gjøre det i 8. klasse, det første året på ungdomstrinnet og det første året etter nedstengning, sier prosjektleder. Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo