Artikkel Slik påvirket koronapandemien de unges treningsvaner Mange har fryktet at pandemien har ført til større sosiale forskjeller i barn og unges idrettsdeltakelse. Fersk forskning viser overraskende funn. Publisert: 15.02.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Digital vold i intime ungdomsrelasjoner er et alvorlig problem En ny oversiktsstudie gjort av forskere ved HiØ og NMBU viser at mange ungdom har alvorlige opplevelser knyttet til digitale intime partnerforhold, som overvåking av telefon og sosiale medier, utpressing, følelsesmessig vold og deling av nakenbilder. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Engelsk — Fagfellevurdert Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen? Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Fagartikkel Tilrettelegging på skolen for ME-syk ungdom Det er krevende å balansere mellom hensynet til helsen, det sosiale livet og opplæringen når det gjelder elever som har diagnosen myalgisk encefalopati (ME). I denne artikkelen deler en PP-rådgiver sine erfaringer om ungdom som har denne diagnosen, og de valg man er nødt til å ta når det gjelder opplæring for denne gruppen elever. Publisert: 26.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert Om empiriske nivåer i forskning på inkludering Feltet inkludering må være en kombinasjon av empiriske og teoretiske bidrag som reiser spørsmål om hva inkludering og menneskelighet er eller bør være. Publisert: 25.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Podcast Utdanning og opplæring i fengsel Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen. Publisert: 24.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Når nyhetene skremmer barna Seks gode råd for å snakke om krig og terror. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel Samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss Skolehelsetjenesten har en viktig funksjon når det gjelder å støtte sårbare elever, men har også fått i oppgave å arbeide med skolens forbyggende praksis og bidra i skolens arbeid med folkehelse og livsmestring. Kan det bli for mye? Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer. Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Podcast Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det? En rapport fra 2019 viser tydelige kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, og guttene kommer klart dårligst ut. Hva kommer det av at guttene gjør det så mye dårligere enn jentene på skolen? Og er dette egentlig et problem når menn allikevel tjener mest, eier mest og sitter i flere makt- og lederposisjoner? Publisert: 17.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Undervisning om livsmestring – lærerne har tatt oppgaven på alvor Observasjoner fra klasserom viser at livsmestring er noe som inkluderes i alle fag og i nesten alle klasserom. Lærerne inkluderer livsmestring der de mener det er relevant i faget, og ser dette som noe annet enn livsmestring i tverrfaglige undervisningsopplegg. Publisert: 15.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Svensk — Fagfellevurdert Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet. Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022