Nok et innholdsrikt år går mot slutten. Vi redaksjonen ønsker alle våre lesere god jul. Her kommer en liten oppsummering av året som har gått.

God jul!

I 2021 har hele 630.000 lesere besøkt oss. Disse leserne fordeler seg på 1,4 millioner sidevisninger. Det er en økning på hele 25% fra året før. I november satte vi ny leserekord når over 84.500 lesere besøkte oss i løpet av en kalendermåned. En annen milepæl var at vi i 2021 passerte 5. millioner sidevisninger på Utdanningsforskning.no.

I 2021 har vi publisert 364 nye artikler på sidene våre, og dermed kan leserne våre søke blant hele 2694 artikler om utdanningsforskning, selvsagt helt gratis og fritt tilgjengelig.

De ti mest leste artiklene på sidene i 2021 er (lesertall for året i parentes):

  1. Jenter og kvinner med høytfungerende autisme i ungdoms- og voksenalderen: Kognitive og sosiale problemer og kamuflering av autismen (18 086)
  2. Hvordan tilrettelegge skoledagen for barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse (16 159)
  3. Pedagogiske tiltak for barn med ADHD (15 783)
  4. Tre grunner til at lærere slutter (10 335)
  5. Teoretiske perspektiver på hvordan trivsel kan fremmes i skolen (9 482)
  6. Jenter med autisme i pubertet (8 769)
  7. Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress (8 665)
  8. Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres? (7 532)
  9. Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås? (7 442)
  10. Ny studie: 20 klassiske barnesanger går igjen i norske barnehager (7 123)

Det betyr at vi har en ny førsteplass for året. Tidligere år har førsteplassen tilhørt artikkelen: «Pedagogiske tiltak for barn med ADHD» (tredjeplass i år). Det er allikevel denne artikkelen som er den desidert mest leste artikkelen på siden med hele 83 161 sidevisninger siden den ble publisert i 2016.

Med det ønsker vi alle våre lesere god jul og godt nytt år!

Hilsen redaksjonen i Utdanningsforskning.no.