Metaanalysen fant at slike programmer kan redusere antall barn og unge som blir mobbet eller som utsetter andre for mobbing med 15–20%.

Forskningsnotatet gir innsikt i en systematisk kunnskapsoversikt som setter søkelyset på virkningen av programmer som tar sikte på å forebygge ansikt-til-ansikt-mobbing/tradisjonell mobbing i skolen ved å sammenligne grupper av barn og unge som fikk erfare å være med i anti-mobbeprogrammer med grupper barn og unge som ikke tok del i slike programmer. Metaanalysen fant at slike programmer kan redusere antall barn og unge som blir mobbet eller som utsetter andre for mobbing med 15–20%. Oversikten bidrar med kunnskap om utforming av tiltak mot mobbing.

Anti-mobbeprogrammer kan redusere mobbing i skolen. Forskningsnotat (ekstern lenke). Download

Litteraturhenvisninger

Gaffney, H., Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2018). Evaluating the effectiveness of school-bullying prevention programs: An updated meta-analytical review. Aggression and Violent Behavior, 2019 (45), 111–133.https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.07.001