Hvordan lære bort om klima og bærekraft uten å skremme barn og ungdom, og uten å skyve alt ansvaret over på dem?

Skrevet av: Vigdis Alver

Klima og bærekraft skal få en sterkere plass i skolen med de nye læreplanene. Og aldri før har «generasjon grønn» krevd mer innsats på området.

I episode 23 av podkasten Lærerrommet snakker vi om temaet.

Lytt til episoden her:

Mye å lære

Ved Ski videregående skole jobbes det tverrfaglig med klima og bærekraft. Her er et eksempel på hvordan undervisningen kan være:

– Elevene velger seg et produkt og fordype seg i livssyklusen til produktet. Konkret bruker vi læreplanmål fra geografi, samfunnsfag, norsk og naturfag, sier lærer Anfinsen.

Elevene har satt seg inn i fornybare energikilder, demografi arbeidsforhold rundt om i verden på forhånd. Anfinsen forteller i episoden at elevene bruker alt dette til å skygge produktet. De finner forandringsmuligheter, gir konkrete forslag til produsenten om hvordan produktet kan bli mer bærekraftig.

Elev Selma Flo-Munch ved Oslo katedralskole ønsker å lære om mer enn plast og kildesortering på skolen.

– Jeg vil lære litt mer om hvilke store strukturer jeg kan gjøre noe med. Og jeg vil få rom til å være med på dette gjennom å få kunnskap.

Miljøjournalist Ole Mathismoen synes barn må lære mer om naturen i barnehagen og skolen. Er du ordentlig glad i naturen har du lyst å ta vare på den når du blir voksen, mener han.

– Etter hvert må de lære hva økt drivhuseffekt er, og om gassene. Dette er kjemi, fysikk og biologi slått sammen. Og man berører i stor grad samfunnsfag når det kommer til løsningene, sier Mathismoen.