Anders Mørch er professor ved Institutt for pedagogikk (Iped), UiO. Han har Dr.scient. graden i informatikk fra UiO og en mastergrad i datavitenskap fra Universitetet i Colorado, Boulder, USA. Mørch arbeidet i 3 år som forsker og programmerer av intelligente tutoring og critiquing systemer ved NYNEX Science and Technology Center, New York. Siden 2001 har Mørch vært ansatt ved det Utdanningsvitenskapelige fakultetet, UiO. Mørchs faglige interesser er innenfor teknologi og læring. Mer spesifikt: Læring gjennom sosiale medier og i virtuelle verdener (f.eks. Second Life; Minecraft); brukergrensesnitt som støtter læring (f.eks. automatiske tilbakemeldinger på basis av læringsanalyse); aktiv læring gjennom å skape, gjenbruke og modifisere; design-inspirerte modeller av læring og utvikling (evolving artefakts rammeverk) og fjernundervisning (MOOC). Kontakt ham på: http://www.uv.uio.no/iped/personer/vit/andersm/index.html