Artikkel Utviklingssamtaler fulle av målsnakk kan legge ytterligere press på elevene Skolen har blitt mer individfokusert og undervisningen mer målorientert utover 2000-tallet. I utviklingssamtalene mellom lærer, elev og foresatte brukes ordet «mål» hyppig. Det kan bidra til uhelse, tror forsker. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Store kunnskapshull om digitalisering i skolen Forskningsinnsatsen om digitalisering i skolen er lite samkjørt. Det kan hindre at vi kommer videre i kunnskapsutviklingen, ifølge forsker. Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere reiste i dagevis for å skape en bedre skole for barna Allerede på 1800-tallet reiste norske lærere på skolekonferanser i utlandet. Lærerne ble lyttet til av politikerne, og de var helt sentrale for utviklingen av en mer barnevennlig skole. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Utdanningspolitikken er overraskende lite forskningsbasert Aldri før har utdanningspolitikken vært begrunnet med så mange referanser til kunnskapskilder. Likevel bruker myndighetene overraskende lite akademisk forskning når de argumenterer for skolereformer. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Solidaritet og nestekjærlighet nærmest usynlig i læreplanene Med Fagfornyelsen i 2020 skulle verdiene i skolens formålsparagraf løftes tydeligere inn i læreplanen for fagene. Men solidaritet og nestekjærlighet havner i skyggen, ifølge ny rapport. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo