Artikkel - Over all forventing Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv. Publisert: 05.09.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Forskere vil gjøre det lettere for lærere og elever å forstå programmering Programmering er på full fart inn i offisielle lærerplaner helt ned på barneskolenivå. Utfordringen er at lærere har lite kunnskap om faget, noe som igjen gjør det vanskelig å lære bort. Dette ønsker forskere ved Høgskolen i Østfold å gjøre noe med. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Kan hyppige mikropauser øke læringsutbytte? Det finnes forskning som viser at pauser er bra for oppmerksomheten. Men hvor lange og hyppige pauser bør være i undervisningssammenheng, er derimot noe uklart. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft. Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Slik blir du en god leder i det offentlige Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger. Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Forskning som styrker skole og lærerutdanning Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet. Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Ungdomsspråket er bedre enn sitt rykte Det muntlige ungdomsspråket er mer korrekt og presist enn mange kanskje har trodd. Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap? – Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis, sier den ferske doktoranden Knut Ove Æsøy. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale Hvordan gis tilbakemelding til studentene i høyere utdanning? Ny doktorgrad: Det er viktig at studenter får god og riktig tilbakemelding gjennom studietiden. Stipendiat Kristine Høeg Karlsen har i sin avhandling drevet grunnforskning, utviklet og prøvd ut en ny modell som kan benyttes innen forskning og i praksis når lærere og veiledere gir tilbakemeldinger til studentene. Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Skoleledere mangler rutiner for inkludering av minoritetsspråklige elever Resultatene i en fersk doktorgradsavhandling viser at det er lite kollektiv innsats blant skoleledere for å imøtekomme utfordringer knyttet til inkludering av og tilrettelegging for minoritetsspråklige elever i videregående skole. Publisert: 15.06.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold