Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk – Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør. Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Elevene på yrkesfag fikk være med å lage undervisningen Gjennom elevmedvirkning ble undervisningen mer yrkesrelevant. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Barn treng eventyr og myter Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei. Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Barnebøker kan gi pusterom fra kjønnsrollene Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur, mener førstelektor ved barnehagelærerutdanningen. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barns medvirkning skjer i øyeblikket Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker. Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Voksne bør involvere seg mer i barnas lek Hvor aktivt bør voksne involvere seg i lek og andre situasjoner? Barnehageforsker har gode råd. Publisert: 20.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet