Kjartan Skogly Kversøy arbeider som dosent i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Han jobber for tiden med hvordan personer som strever med skriftlig og muntlig språk kan delta i kommunikasjon med støtte i teknologi. Nøkkelbegreper er inkludering og tilhørighet. Han har den siste tiden drevet med forskning der personer med utviklingshemming har deltatt som medforskere. Høsten 2021 ble Kversøy og hans samarbeidspartnere invitert til University of Cambridge for å legge frem denne forskningen for Cambridge Network for Disability and Education Research (CaNDER). Han hevder at når forskningen er relevant for dem saken gjelder, så kan det oppstå synergier. Viten som skapes gjennom medvirkning, kan bidra til utvikling og myndiggjøring for dem forskningen involverer.

Kversøy har hovedfag i filosofi og har gitt ut bøker, artikler og rapporter om spesialpedagogikk, samarbeid med personer med utviklingshemming, praktisk etikk, karriereveiledning, utviklingsarbeid, aksjonsforskning, faget utdanningsvalg, samarbeid, konflikthåndtering, veiledning og pedagogikk. Kversøy har mange års erfaring med pedagogisk utviklingsarbeid og aksjonsforskning. Hans ph.d. fra Roskilde Universitet i 2015 hadde søkelys på å utvide mulighetene for medvirkning i utdanning og forskning. 

I 2015 mottok han en pris i forbindelse med en idékonkurranse ved Høgskolen i Oslo og Akershus (Nå OsloMet). Prisen ble tildelt for utviklingen av finansarenaen INDIMICRO (Intellectually Disabled Microbankers). Dette prosjektet handler om å bidra til at personer med utviklingshemming kan delta aktivt i sosialt entreprenørskap gjennom mikrofinans. I 2007 mottok han sammen med sine kollegaer ved Høgskolen i Akershus studiekvalitetsprisen for arbeidet med faget veiledning og coaching.

Noen publikasjoner

  • Kversøy, K.S, Alhassan, A.-R.K., Kellems, R., Kversøy, S.D. & Cusworth, Z. (2022) Doing and Talking: People with Intellectual Disabilities’ Handling of Challenges of Remote Communication, International Journal of Disability, Development and Education, 69:1, 319-330, DOI: 10.1080/1034912X.2021.1958200 Open-access: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1034912X.2021.1958200?src=  
  • Kversøy, K.S. & Alhassan, A-R.K. (2021). Etikk - en praktisk vinkling. Fagbokforlaget
  • Kversøy, K.S., Kellems, R.O., Alhassan, A-R.K., Bussey, H.C. & Kversøy, S.D. (2020). The Emerging Promise of Touchscreen Devices for Individuals with Intellectual Disabilities. Multimodal Technologies Interact, 4(4), 70. Open-access: https://doi.org/10.3390/mti4040070
  • Kversøy, K.S., Alhassan, A-R.K., Kversøy, E.D. & Kversøy, S.D. (2019). How can People with Intellectual Disabilities use YouTube as an Alternative Search Engine on the Internet? Indian Journal of Career and Livelihood Planning, 7(1), 45–49. 
  • Kversøy, K.S. (2018). Exploring Career Possibilities for People With Intellectual Disabilities. Indian Journal of Career and Livelihood Planning (IACLP). ISSN 2319-2313 Volume 7, Issue 1, December 2018 Open-Access: http://www.iaclp.org/yahoo_site_admin/assets/docs/5_Kjartan.13104701.pdf 
  • Kversøy, K.S. (2018). Relevant forskning for hvem? Relevans for dem forskningen involverer gjennom utvidede muligheter for medvirkning. Forskning og forandring, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 91-109, dec. 2018. ISSN 2535-5279. Lenke: https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/1220 
  • Kversøy, K.S. (2018). Like som veileder like - karriereveiledning mellom mennesker i samme situasjon. I: Kjærgård, R. & Plant, P. (red.) (2018). Karriereveiledning for individ og samfunn (s. 229-249). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
  • Kversøy, K.S. & Hartviksen, M. (2018). Samarbeid og konflikt - to sider av samme sak. Bergen: Fagbokforlaget
  • Kversøy, K.S. (2016). Hvordan kan faget utdanningsvalg bli elevenes frirom for refleksjon, utforskning og gode valg? I: Lingås, L.G., & Høsøien, U. (red.). Utdanningsvalg - identitet og danning (s. 223-234). Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Kversøy, K.S. (2015). Metodeeksperimenter med radikal medvirkning i utdanning og forskning. Roskilde: Roskilde Universitet https://forskning.ruc.dk/en/publications/metodeeksperimenter-med-radikal-medvirkning-i-utdanning-og-forskn 
  • Kversøy, K.S. (2013). Systematisk veiledning i lærerutdanningen med pedagogisk utviklingsarbeid som kjerneaktivitet. I: Lingås, L.G., & Olsen, K-R. (red.). Pedagogisk veiledning (s. 118-132). Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Kversøy, K.S. (2011). SØT-modellen: Fokus på endring handling og mestring. I: Høihilder. E.K., & Olsen, K-R. (red.). Pedagogisk veiledning: metoder og tilnærmingsmåter (s. 88-92). Oslo: Pedlex
  • Hartviksen, M., Kversøy, K.S. & Stålhane, J. (2009). Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor?. Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. Kjeller: Forskningsrapport for KIP-AF (NRF prosjekt).
  • Hartviksen, M., Kversøy, K.S. & Stålhane, J. (2008). Om å ta folk på alvor – Kunnskapsløftet fra ord til handling. Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. Kjeller: Forskningsrapport for KIP-AF (NRF prosjekt).
  • Hartviksen, M., Kversøy, K.S. & Stålhane, J. (2007). Ny kurs … eller bare nytt kurs? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. Kjeller: Forskningsrapport for KIP-AF (NRF prosjekt)
  • Kversøy, K.S. (2004). Om formidling og forståelse i den praktiskmoralske diskursen. Hovedoppgave i filosofi: Universitetet i Oslo https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24891/22277.pdf?sequence=2&isAllowed=y