Artikkel Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk. Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvor flinke er norske femtenåringer til å løse problemer gjennom samarbeid? Svaret er «ikke så verst» ifølge ny studie. Men samtidig advarer forskerne mot å ta elevers samarbeidsferdigheter for gitt. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Forskerprofilen: Det beste fra to verdener Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen. Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mikroblogging i klasserommet gjør at flere deltar i samtalen Det er ikke alle elever som deltar i den tradisjonelle samtalen i klasserommet, men nå viser ny forskning at digitale samtalerom gir økt deltakelse og bedre samtaler. Publisert: 16.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fra "skoletaper" til "arbeidskar" De sliter når skolen blir for akademisk, og de bukker under når presset om å lykkes blir for stort. Her er historien om veien ut. Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forsøk med digitalt verktøy for hverandrevurdering I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt. Publisert: 27.09.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Er redd mange elever vil falle av lasset Dataprogrammering som obligatorisk fag er på full fart inn i norsk skole. Nå advarer forskere mot at undervisningen kan bli for komplisert. Publisert: 24.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser? Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante. Publisert: 21.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Frikjenner bruk av mobiltelefon i klasserommet Forskerne finner ingen entydig negativ sammenheng mellom det å ha med seg mobiltelefon i timen og læringsutbytte. Men det krever lærere som er bevisste på mobilens rolle og funksjon i klasserommet. Publisert: 26.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvordan kan vi få en jevnere kjønnsdeling i høyere utdanning? I en ny rapport fra Institutt for pedagogikk konkluderes det med at det er mulig å få til en bedre kjønnsbalanse i høyere utdanning, men det finnes ingen "quick fix" på problemet. Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk. Publisert: 12.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo