UiT har fått 1.8 millioner kroner til å rekruttere flere til å ta lærerutdanning. – Bruk pengene til å fortelle om et fantastisk yrke, oppfordrer lærerstudenter.

Tekst og foto: Stig Brøndbo

De har valgt det de mener en fantastisk yrkesvei med en allsidig og spennende jobbhverdag hvor de får utgjøre en forskjell for folk. F.v Marcus Johnsen, Thomas Nylund, Paul Andreas Engebakken og Petter Hustad. Foto: Stig Brøndbo

– Regjeringen har satt av 10 millioner kroner til tiltak som kan få flere dyktige studenter til å søke seg til lærerutdanningene for trinn 1.-7, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Av de 10 millionene vil en million kroner bli brukt på nasjonale tiltak for å rekruttere flere menn inn til grunnskolelærerutdanningen, trinn 1.-7.

– Det er fint når vi har både mannlige og kvinnelige lærere, mener elevene Jennie Strömbäck og Vårin Bjørklund, ved Prestvannet skole. Det er lærerstudent Ard Joar Løseth enig i. Foto: Stig Brøndbo

Inspirert

– Det aller viktigste er å få ungdom til å forstå hvor fantastisk det er å være lærer, sier lærerstudentene Ard Joar Løseth, Fredrik Johan Nikolaisen og Daratu Badry. De vil ha fokus på at yrket er givende, viktig, moro og utfordrende.
– Jeg ble lærer fordi jeg har hatt to fantastiske lærere som har utgjort en stor forskjell i mitt liv og inspirert meg til mitt yrkesvalg. Den ene møtte jeg i 8.klassen, den andre på 2.året på videregående. Jeg ønsker å bli en sånn lærer for andre, sier Fredrik Johan Nikolaisen. Han er for tiden i praksis på 7.trinnet ved Prestvannet skole i Tromsø – og stortrives i klasserommet.

Allsidig

Da Marcus Johnsen gikk ut av videregående, var det ikke i hans tanker at han skulle bli lærer. Nå er også han i praksis på Prestvannet skole. Andreårsstudenten oppdaget læreryrket gjennom å prøve det.
– Jeg fant yrket mitt da jeg jobbet som vikar i skolen i et år, sier Johnsen. Sammen med Thomas Nylund, Petter Hustad og Paul Andras Engebakken er han i praksis på 5.trinnet ved Prestvannet skole. Også de mener det er viktig å få ungdom til å forstå for et fantastisk yrkesvalg læreryrket er.
– Vi har valgt et utrolig allsidig yrke, og det er både gøy og givende å jobbe med barn og unge, sier Petter Hustad.

– Vi må få ungdom til å oppdage hva det vil si å være lærer, mener Ard Joar Løseth, Daratu Badry og Fredrik Johan Nikolaisen. Foto: Stig Brøndbo

Viktig balanse

Studentene er glade for at det blir et fokus på å rekruttere flere menn inn i yrket. Det samme er praksislærer Tor-Morten Berntsen.
– Elevene har godt av å møte begge kjønn i skolen, og det er også viktig for arbeidsmiljøet, mener Berntsen. Han stortrives med allsidige arbeidsoppgaver og en spennende arbeidshverdag ved Prestvannet skole, også fordi de har en fin kjønnsbalanse i kollegiet.

Slik blir pengene fordelt. UiT Norges arktiske universitet og Nord Universitet får mest fordi lærermangelen er største i nord (klikk for stort bilde).

Gleder seg

Ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, er de glade for å få ekstra midler til økt rekruttering. Behovet for lærere er stort, spesielt i Finnmark.
– Vi har jobbet målrettet med rekruttering i flere år, sier instituttleder Odd Arne Thunberg. Høsten 2018 var det et rekordopptak til lærerutdanningene ved UiT, og tallene viser at flere menn søker seg til 1.-7. trinn – også fordi de mener det er faglig mest spennende med de minste.
– Vi har et bevisst fokus på å rekruttere mannlige studentambassadører fra lærerutdanningen, sier Slaven Krehic, prosjektleder for rekruttering ved ILP. Lærermangelen er ekstra stor i Nord-Norge, og UiT jobber tett sammen med Nord universitet for å rekruttere flere lærere til lærerutdanningene i Nord-Norge.

Les mer om lærerutdanning i Troms og Finnmark

Vil at kommuner headhunter lærerstudenter