Artikkel Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen? Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel - Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir – Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Håndskrift i den digitale tida Hvordan utvikler håndskrifta seg hos barn som først lærer å skrive på tastatur? Det skal prosjektet DigiHand undersøke. Publisert: 27.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Digitale steg mot fremtidens skole Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til forskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor PC-en er en del av skolehverdagen. Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen. Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi. Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret