Artikkel Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter». Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse? Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret