Fagartikkel FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer. Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel Elevers oversettelsespraksiser Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt. Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? Mens elever, lærere og foreldre er begeistret over internasjonale uker, er forskningslitteraturen skeptisk og mener slike tiltak kan forsterke skillelinjer blant elevene. Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel «I dine øyne er jeg fortapt»- Flerspråklig skriving i skolen Innsikt i tidligere lese- og skriveerfaringer og fritidsskriving gjør det mulig å forstå og verdsette flere trekk i skrivingen til ungdommer som er kommet sent inn i norsk skole. Publisert: 26.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel Ambulerende tospråklige lærere - Muligheter og utfordringer for lærersamarbeid Tospråklige morsmålslærere og faglærere må ofte arbeide ved flere skoler på en gang. Det gir mangel på kontinuitet og gjør det vanskeligere å samarbeide med de andre lærerne. Et eksempel viser hvordan det blir ekstra vanskelig å gi et forsvarlig undervisningstilbud når den tospråklige læreren dertil ikke har relevant faglig bakgrunn og faglæreren ikke har kunnskaper om tospråklighet. Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013