Fagartikkel Traumatiserte barns atferd i lys av polyvagal-teorien Barn som har vært utsatt for traumer i sin oppvekst, vil av og til vise et reaksjonsmønster som kan være vanskelig å forstå for lærere og behandlere. I denne artikkelen forsøker forfatteren å vise hvordan vi ved hjelp av polyvagal-teorien kan få mer innsikt i hvorfor disse barna reagerer som de gjør. Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel En mindre medisinsk og mer klientvennlig psykiatri – kontekst og kultur har betydning i behandling av psykiske problemer Når individet strever med psykiske problemer er det slettes ikke sikkert at det er noe i veien med han eller henne, tvert imot, det kan ligge mange forstyrrelser i de kulturer og kontekster klienten er en del av. Publisert: 11.01.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2021
Fagartikkel Hoppe etter Wirkola eller Bokløv. Hvordan kan vi utforme bedre hjelpetilbud som gagner den enkelte? Alle mennesker opplever fra tid til annen tøffe utfordringer i livet. I en slik vanskelig tid kan det bli aktuelt å oppsøke profesjonell bistand. Men hvem bestemmer om hjelpen som tilbys, er det rette for akkurat denne personen? Hvem definerer hva som er viktig og mindre viktig? Denne artikkelen drøfter hvordan vi som fagpersoner kan utvikle et hjelpetilbud sammen med den som søker hjelp. Publisert: 22.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019