Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (2)
  • Internasjonal forskning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)

Artikkelforfatter

  • Arne Lervåg (2)
  • Monica Melby-Lervåg (2)
Fagartikkel

John Hatties Visible Learning: Ingen «hellig gral» for undervisningen

I markedsføring av boken «Visible Learning» blir det hevdet at boken avslører undervisningens «hellige gral», og mange tror man her vil finne effektstudier som sier om et pedagogisk tiltak virker. Men John Hattie inkluderer i sin bok også mange studier som utelukkende ser på sammenhenger, og ikke det vi vanligvis mener med effekt. Det åpner opp for feilaktige og unyanserte konklusjoner.

Publisert: 07.01.2014 Hentet fra Bedre skole
Kronikk

En revurdering av evidensbasert praksis

Evidensbasert praksis har vært omstridt i skolen. Man har ment at den undervurderer kunnskap fra andre typer studier, at randomiserte kontrollerte studier ikke passer inn i skolen, og at det er etisk betenkelig å bruke slike forskningsmetoder overfor elever. Noen typiske påstander er samlet her, og misforståelser blir forsøkt oppklart. Forfatterne argumenterer for at en evidensbasert opplæring i skolen kan bidra til bedre læringsutbytte for elevene samtidig som læreryrket styrkes som profesjon.

Publisert: 12.11.2013 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo