Fagfellevurdert Barn med utagerende atferd - i samfunnsmaskineriets tidsklemme Vi har ikke tid til å se det, selv om vi ser det. Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagartikkel Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse. Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Podcast Lærerrommet: Vold i skolen Lytt til denne podkasten om hvordan vold og trusler på skolen kan forebygges og forhindres, håndteres, avviksmeldes og følges opp. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd Artikkelforfatteren har skrevet en doktorgradsavhandling basert på dybdeintervjuer av fjorten lærere som alle hadde vært utsatt for krenkelser fra elever i form av vold eller trussel om vold. I denne artikkelen er fokuset spesielt rettet mot spesialpedagoger som en ekstra sårbar yrkesgruppe når det gjelder fenomenet ‘elever som krenker lærere’. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018