Artikkel Snuoperasjon for tøffe klasser Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl. Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen. Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel De stille elevene Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet. Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mestringsklima eller prestasjonsklima? En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem. Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ser etter svakheter hos nye lærere Noen elever ser alltid etter svake punkt når en ny lærer kommer inn i klasserommet. Dette er ofte de samme elevene som har aggressiv atferd, viser forskning ved Læringsmiljøsenteret. Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser? Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene? Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret