Fagfellevurdert Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis Hvilke overveielser bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer? Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Fagfellevurdert Tidlig språkkartlegging, til barnets beste? Kartlegging av barnehagebarns språk er et tema som vekker sterke følelser og engasjerer mange individer og fagmiljøer. Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter. Denne artikkelen drøfter språkkartleggingens rolle i praktisk pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i lys av prinsippet «til barnets beste». Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi Logopeden 4/18
Fagfellevurdert Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN? Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018
Fagfellevurdert Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås? ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen. Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018