Podcast UiA lanserer podkast om menn i barnehage Fleire menn bør få augo opp for yrket som barnehagelærar. Det meiner tre pedagogar bak ein ny podkast som vil ta opp fleire interessante tema kvart semester. Publisert: 05.09.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Inspirerende barnehage-undervisning Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator». Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Nysgjerrig på nysgjerrigheit Kva snakkar vi om når vi snakkar om nysgjerrigheit? I barnehagen kan omgrepet romme alt frå demokratiske prosjekt til det å lære om dyr i naturen. Publisert: 21.01.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Gjør barna kjent med ny mat i barnehagen Mange barn er redde for å smake på nye matvarer. UiA-forskere jobber sammen med barnehager for å hjelpe både barnehagebarn og -ansatte å komme over frykten. Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Du må kalle en spade for en spade Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden. Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Voksnes regi står i veien for barna Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske doktorgradsavhandling. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk Mobbing i barnehagen må tas på alvor Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Regelverk gjennomsyrer barnehagene Barnehagene er smekkfulle av regler som styrer hverdagen – men som også blir brutt jevnlig, konstaterer Lisbeth Ljosdal Skreland i sin doktorgradsavhandling. Publisert: 10.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Fra brettspill til digital læring i barnehagen Å lage ulike spill for barnehagebarn har lenge vært en del av barnehagelærer-utdanningen i Grimstad. I år har prosjektet fått en ny vri, nemlig å lage digitale spill for nettbrett eller pc. Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ikkje berre kos i barnehagen Ny forsking syner at det er i barnehagen det starter. Mobbinga. Det er dei vaksne som sviktar. Publisert: 18.03.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Vaksne bagatelliserer mobbing i barnehagen Minst eit barn per barnehage opplever utestenging frå leik. Likevel tek kvar fjerde vaksen dette ikkje på alvor. Det syner ein rapport om mobbing i barnehagane i Noreg, utarbeidd av ei gruppe leia av forskar Ingrid Lund ved UiA. Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Universitetet i Agder