Fagfellevurdert Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Fagfellevurdert Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte barnehager. Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 3/2019
Fagfellevurdert Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Fagfellevurdert Konstruksjoner av lederskap i barnehagen Hvordan posisjonerer barnehagelærere seg som ledere for medarbeidere i barnehagen gjennom skriftlige fortellinger fra yrkessituasjonen? Publisert: 22.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess Denne artikkelen argumenterer for at barnehageledelse kan være fordelt på flere personer enn styreren. Det fokuseres på ledelsesoppgavene til de pedagogiske lederne som leder de arbeidsgruppene som barnehagen har på grunnplanet. Publisert: 04.08.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 7) 2014