Fagfellevurdert «Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt. Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagfellevurdert Tidlig språkkartlegging, til barnets beste? Kartlegging av barnehagebarns språk er et tema som vekker sterke følelser og engasjerer mange individer og fagmiljøer. Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter. Denne artikkelen drøfter språkkartleggingens rolle i praktisk pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i lys av prinsippet «til barnets beste». Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi Logopeden 4/18
Fagfellevurdert Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN? Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018