Fagfellevurdert Estetiske læringsprosesser brukt i tilpasset opplæring på småskoletrinnet Ved en vid tilnærming til tilpasset opplæring vil variert undervisning gi elevene mangfoldige sanseerfaringer og flere veier til kunnskap og slik tilfredsstille hele elevmangfoldet. En måte å gjøre dette på er gjennom estetiske læringsprosesser. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagfellevurdert Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen Å tilpasse opplæringen er et uttalt krav i den norske opplæringsloven. Lærernes samarbeid med andre profesjoner i og rundt skolen er viktig for å inkludere barn med spesielle behov i ordinær opplæring. Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert Fellesskap i oppløysing? Differensieringspraksis på 6. trinn Funn i denne studien tyder på at tilpasset opplæring ikke kan studeres som et fenomen uavhengig av læringsfellesskapet som elevene inngår i. Utfordringen med differensiering er å forstå at den har en faglig og en relasjonell side. Publisert: 09.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert Fra «early intervention» til tidlig innsats Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene. Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagfellevurdert Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler? Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014