Podcast Det nye språkidealet er språkrikdom ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde. Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Andrespråkelever og innlæring av norske verb Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene. Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Slik blir undervisinga i grammatikk betre – Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien. Publisert: 30.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Meningsfull form - grammatikken i fremmedspråkfagene Det fins ingen vei utenom grammatikken for den som skal lære språk. Men grammatikkundervisningen kan være bedre enn sitt rykte. Og alternative måter å undervise grammatikk på ser nå ut til å ha fått innpass i norske lærebøker. Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013