Fagartikkel Klasseledelse og den viktige relasjonen mellom lærer og elev Pål Roland presenterer noen foreløpige resultater fra CIESL-prosjektet. Publisert: 17.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Læreren og elevenes vennskap Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever. Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Ulike perspektiver på relasjonsbygging Relasjoner mellom lærer og elev er sentralt i utviklingen av gode læringsmiljø. - Relasjonsbygging til elevene et av områdene som blir mest vektlagt av lærerne. Samtidig er det et komplekst begrep med mange samspillende faktorer, sier dosent Pål Roland ved Læringsmiljøsenteret. Publisert: 21.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Klasseledelse og elevers motivasjon for læring «Åh….men du er snill som gir meg lekser!» Læreren kom oppglødd inn på personalrommet og delte denne sjarmerende og livsbejaende tilbakemeldingen fra sin 1. klasseelev. Det skapte god stemning på personalrommet. Publisert: 12.04.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel De stille elevene Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet. Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Teori om god klasseleiing Omfattande forsking dokumenterer at relasjonen mellom lærar og elevar er ein av dei viktigaste faktorane for utvikling av gode læringsmiljø og elevane sitt utbytte av skulen. Eit viktig spørsmål er då kva som karakteriserer god klasseleiing, og korleis ein kan utvikle god klasseleiingspraksis. Svaret er avhengig av kva teoretisk perspektiv ein ser til. Publisert: 28.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Autoritativ klasseledelse – hva er det? Noen begreper blir viktige og vi bruker dem mye. Autoritativ klasseledelse, autoritative voksne, autoritative ledere er noen slike begrepspar. Men hva betyr det å være en autoritativ klasseleder, hvor kommer begrepet fra og er det holdbart begrep? Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagartikkel Leading or losing? -Lost in the classroom En studie viser at mer enn 3000 lærere i norsk grunnskole opplever at de mangler kontroll i klasserommet. Publisert: 17.02.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser? Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene? Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret