Forskningskafe Forskningskafe: Om lekens betydning for barns utvikling Lysten til å leke er en del av barns midler til å utdanne seg selv. Leken er barns foretrukne måte å finne ut av hvordan de best skal leve i verden. På den måten er leken av eksistensiell betydning. I dette opptaket innleder Per Brodal om hvorfor det er så viktig for barn å leke. Publisert: 01.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Barn leker fortsatt som i gamle dager Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Vilter lek og risikolek Får barn nok muligheter til å lekeslåss, jage hverandre eller henge med hodet ned fra en gren? Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel På leit etter læringsmiljøet i barnehagen "Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring." Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Å lære om å lære i barnehagen Barnehagealderen er en svært læringsintensiv alder. Noen av læringsprosessen foregår nesten automatisk, mens andre krever større bevissthet. Hvordan kan de voksne i barnehagen hjelpe barn til å tenke over sin egen læring? Publisert: 24.04.2015 Hentet fra Lesesenteret