Artikkel Skru ned farten, og få mer ut av lesingen Ny forskning tyder på at små pauser gjør at du tenker mer kritisk og kreativt om det du leser. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Skal lære elevar kjeldekritikk Sanning, alternative fakta eller fake news? Kjeldekritikk står sentralt når norgeshistorie.no lanserer ein ny modul neste år. Sida rettar seg spesielt mot lærarar og elevar i vidaregåande skule. Publisert: 19.07.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Retorikk setter oss i stand til å delta Siden 2006 har norske barn og unge lært om retorikk på skolen, og temaet vil bli enda viktigere i tiden framover. Det kan gjøre samfunnet mer demokratisk, ifølge professor Kjell Lars Berge. Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo