Kronikk Morer vi oss til døde? Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder på at litteraturen er død. Men nettbrettet sine vilkår ser ut til å ha fått bli det rådande paradigmet i samfunnet – og nå til sist i skolen, skriv professor Per Henning Uppstad. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Å lese bildebok-apper sammen med barna: muligheter og begrensinger Vi trenger mer kunnskap om og bedre tilgang til gode bildebok-apper for norske barnehagebarn, skriver Trude Hoel. Publisert: 01.04.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Med nettbrett i sandkassa Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag? Publisert: 31.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap «Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen. Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen? Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel - Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir – Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen. Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hva skjer med oss når vi leser på skjerm? Det å lese påvirker oss på mange måter. Forskning antyder at det å lese skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske og hjelpe oss til å utvikle sosiale ferdigheter. Men har det noe å si for leseropplevelsen om vi leser på papir eller på skjerm? Det vil forskerne finne ut. Publisert: 17.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi. Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hvorfor leser vi dårligere på skjerm? Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet. Publisert: 03.02.2014 Hentet fra Lesesenteret