Fagfellevurdert «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Fagfellevurdert Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon. Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert «Vi er med hverandre fordi vi er utlendinger»: Om (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» i skolen Gjentagende ganger har forskning vist at mange unge med minoritetsbakgrunn omtaler seg selv som «utlendinger». Denne artikkelen undersøker hvordan (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» skjer i skolen, og om dette kan forstås som uttrykk for en rasialiseringsprosess. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 1) 2/2020
Fagfellevurdert Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen Funnene i denne artikkelen viser at de erfaringene ungdom med innvandrerbakgrunn har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse, kan ha en betydning for at så få av dem velger lærerutdanning seinere i livet. Publisert: 08.10.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014