Fagartikkel Hvordan fordele ordet i klasserommet Meningen med å la elevene ta initiativ ved å rekke opp hånden var opprinnelig en metode for å aktivisere alle i arbeidet med lærestoffet gjennom samtale. Slik fungerer det ikke i dag. Vi må derfor finne andre måter å fordele ordet på. Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel Snakkes det kun engelsk i engelsktimer? Språkforskere har undersøkt hvor mye engelsk og norsk det snakkes i engelsktimer på ungdomstrinnet – og hvor mye norsk det er behov for. Publisert: 05.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Retning og hensikt i klassesamtalene Elever i skolen skal lære å samtale og trenger en samtalekultur som er gjensidig og støttende. Men det er ikke tilstrekkelig at elevene prater, samtalene skal også ha en retning og hensikt. Det krever planlegging og ledelse fra lærerens side. Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel DiDiAC-prosjektet: Mikroblogging som støtte for klasseromssamtaler Gode klassesamtaler er viktige for elevenes læring. Utfordringene er å sørge for at alle elevene deltar – samtidig som læreren kan ha en oversikt over hva som skjer i samtalene. Et forskningsprosjekt skal undersøke hvordan klassesamtaler i form av mikroblogging kan bidra til elevenes læring. Publisert: 09.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017