Artikkel Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever? Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Derfor bør barnehageansatte ha kompetanse på flyktninger Fordi barn med flyktningebakgrunn kan være spesielt sårbare, er det viktig at alle ansatte i barnehager vet hvordan de skal møte dem. Heftet Flyktningkompetent barnehage gir gode råd. Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik bør lærere møte flyktningbarn – Barn med flyktningebakgrunn er en ressurs for skoleklassen sin, sier Hildegunn Fandrem. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Bedre språkutvikling med gode relasjoner i barnehagen Gode relasjoner mellom barn og pedagog kan bidra til bedre språkutvikling blant minoritetsspråklige barn. Publisert: 11.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret