Fagartikkel Undervisningsressurser for nyankomne elever Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet. Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagfellevurdert Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen» Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling. Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Artikkel Slik bør lærere møte flyktningbarn – Barn med flyktningebakgrunn er en ressurs for skoleklassen sin, sier Hildegunn Fandrem. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Samhold er ikke farlig Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo. Publisert: 05.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Dei yngste flyktningane fra Syria går no i barnehagar over heile Norge Dei må tilpasse seg mykje nytt i den norske barnehagen, men barnehagen må òg tilpasse seg desse barna og foreldra deira, skriver Anne Grethe Sønsthagen i denne kronikken. Publisert: 23.09.2016 Hentet fra forskning.no
Artikkel En flyktningkompetent skole Antallet mindreårige asylsøkere har økt betydelig den siste tiden. Da er det viktig å gi en opplæring som tilpasses elevenes behov og som bidrar til å normalisere deres hverdag. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring