Artikkel Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra en ny doktorgrad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage? Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Vanlige barn gjøres til problembarn Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager. Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Norsk skole underbygger sosiale forskjeller Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres. Publisert: 13.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn Gemini.no
Artikkel Kritisk blikk på tidlig innsats Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker. Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel Snuoperasjon for tøffe klasser Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl. Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ledelse i barnehagen i møte med pålagte pedagogiske verktøy og program Styrere får en tydelig rolle som både faglig og strategisk leder når barnehagene pålegges å bruke å bruke spesifikke verktøy innenfor det pedagogiske feltet. Publisert: 10.06.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Leter etter problemer hos barna Usikkerhet rundt begrepet tidlig innsats fører til at barnehagelærere leter etter vansker hos barna som de ikke trenger. Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Første steg 1/2016