Fagartikkel Tourettes syndrom og mobbing i skolen En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette. Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel Traumatiserte barns atferd i lys av polyvagal-teorien Barn som har vært utsatt for traumer i sin oppvekst, vil av og til vise et reaksjonsmønster som kan være vanskelig å forstå for lærere og behandlere. I denne artikkelen forsøker forfatteren å vise hvordan vi ved hjelp av polyvagal-teorien kan få mer innsikt i hvorfor disse barna reagerer som de gjør. Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse. Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel Tourettes syndrom og selvregulering Denne artikkelen gir en beskrivelse av hva som kjennetegner Tourettes syndrom, hva personer med denne diagnosen og eventuelle tilleggsdiagnoser- og vansker strever med, og hvordan man best kan tilrettelegge slik at de får en best mulig hverdag. Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd? Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon. Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel Samarbeid mellom skoleeiere og PP-tjenesten om inkludering Denne artikkelen er et innspill til diskusjonen omkring PP-tjenestens rolle i kommunenes arbeid med inkluderende barnehager og skoler. Den bygger på et langvarig samarbeid mellom forskere ved Universitetet i Agder og ulike skoleeiere i regionene Kristiansand, Lister og Østre Agder. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020