Artikkel – Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve. Publisert: 12.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel Elever trenger lærere med kunnskap om psykisk helse For barn og ungdom som har psykiske helseplager, er det av stor betydning at lærerne kan noe om denne tematikken og vet hvilke faresignal de bør se etter, og hvor man kan søke hjelp ved behov. Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagfellevurdert Psykisk helse som tema i PPU-utdanningen I artikkelen drøftes hvordan styrking av lærerkompetansen i skolen kan bidra til å ivareta og styrke barn og unges psykiske helse. Dette drøftes med bakgrunn i en pågående pilotstudie om psykisk helse som tema i skolen og på Praktisk-pedagogisk utdanning. Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2019
Artikkel Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren. Publisert: 24.08.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo