Fagfellevurdert Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021 De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov. Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagfellevurdert Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov. Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagfellevurdert Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert Roller og relasjoner: PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019