Fagartikkel Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur. Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Blogg KRLE for de minste elevene – en gullalder for faget? KRLE er viktig i dagens polariserte samfunn og er en arena hvor elever fra ulike samfunnslag, religioner og livssyn møtes. Publisert: 03.02.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene. Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barna over- og undervurderes i forkynnelse Barn lytter aktivt til forkynnelse og kan gjengi mye av det som blir sagt, men de vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre med det de har hørt. Det viser Linn Sæbø Rystads doktorgradsavhandling. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse? Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene. Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager Artikkelen tar utgangspunkt i hvordan et utvalg barnehager arbeider med prosessmålet om at barn skal utvikle interesse, toleranse og respekt for hverandre i barnehagen, samt bruk av høytidsmarkering og foreldresamarbeid i den forbindelse. Publisert: 28.03.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol. 9/2015