Fagartikkel Samtalens mulighetsrom − fra tomgangssnakk til læring i profesjonelle fellesskap Profesjonelt læringsfellesskap kan lett bli et tomt begrep dersom vi ikke utvikler kunnskap om hvordan fellesskap i skolen kan bli lærende. Måten samtaler gjennomføres på, spiller en avgjørende rolle for resultatet. Publisert: 04.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagfellevurdert På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og muligheter og utfordringer ved dem diskuteres. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Committing to School Development: Social and Material Entanglements Ståstedsanalyse (Point of View analysis) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Artikkel Tilbakemelding til tilbakemelderne Læreres praksis i klasserommet skal bli filmet og analysert for å bidra til bedre tilbakemeldinger til elevene. Det svært mange måter å gi gode tilbakemeldinger på. Likevel er det mange lærere som sliter med akkurat dette. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017