Fagartikkel Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Artikkel Etiske dilemma ved læringsanalyse Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge? Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016