Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (9)
  • Tester og kartlegging (9)
  • Matematikk (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (9)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (3)
  • Aina Rødal (1)
  • Kari Andresen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Tove Stjern Frønes (1)
Podcast

PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense

− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen

Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Har norske elever like muligheter til å lære seg å lese godt?

– Lesing og skriving er noen av de aller viktigste kompetansene å tilegne seg, både for tida i skolen og for å kunne delta i samfunnet som voksne. Ferdighetene fungerer altså som portvoktere for framtida, sier forsker Tove Stjern Frønes.

Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan bruke resultatene fra nasjonale prøver?

Hver høst gjennomføres nasjonale prøver i lesing, og det kan skape debatt. Vet du hva de nasjonale prøvene egentlig består av og hvorfor de gjennomføres?

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Nye ressurser skal hjelpe lærere med nasjonale prøver

– Nasjonale prøver skal være et felles utgangspunkt å drive god leseopplæring, forteller fagmiljøet bak de nasjonale prøvene i lesing. Den ferske nettsiden Språkløyper skal hjelpe lærere i arbeidet med å følge opp resultatene fra prøvene.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Under halvparten av elevene gjenkjente teksten som reklame

Skolene kan ha god nytte av å bruke resultatene fra nasjonale prøver. Selv om elevene kan lese, er det mye de ikke forstår, viser resultater fra prøvene. Her er noen av utfordringene som skaper problemer for elevene.

Publisert: 11.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Alvorlige mangler ved kartleggingsinstrumenter i norsk skole

– Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan læreren teste om barnet leser flytende

– Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt.

Publisert: 10.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Myte at barnehagebarn lærer nytt språk automatisk

Små barn lærer ikke et andrespråk bare ved å være i barnehagen. Barnehagelæreren må legge til rette for språklæring.

Publisert: 28.05.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo