Artikkel Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Elever blir engasjerte av vanskelig litteratur Ungdomsskoleelever har mye å by på når de må lese og forstå vanskelige tekster uten lærerens hjelp, viser en ny doktorgrad. Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Lesesenteret