Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Engelsk (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Anne-Valérie Sickinghe (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Malgorzata Wild (1)
Fagartikkel

Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til

Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket.

Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap

Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Den «flerspråklige elev»

Elever forstår flerspråklighet på en annen måte enn skolens styringsdokumenter. Mens de utdanningspolitiske tekstene tar utgangspunkt i at elevene har ett enkelt morsmål som er fastlagt fra fødselen og assosierer «minoritetsspråklig» og «flerspråklig» med manglende norskkunnskap og ikke-vestlig bakgrunn, viser samtaler mellom elevene at de har mer nyanserte forestillinger om hva det vil si å være flerspråklig.

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo