Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Engelsk (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Studieforberedende (2)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)

Artikkelforfatter

  • Glenn Ole Hellekjær (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Margrethe Hall Christensen (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
Fagartikkel

Engelsk programfag – noen forslag til endringer - Læreplan 2020

Engelsk programfag har vært for opptatt av innhold. Ved å legge større vekt på tekstproduksjon og ved å utnytte fagets muligheter til fordypning, vil faget i større grad kunne forberede elevene til arbeid og studier.

Publisert: 08.02.2019 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 1/2019
Fagartikkel

FYR – samarbeid for bedre læring på yrkesfag

Alle elever i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene må få en opplæring i fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag som de opplever som relevant i hverdagen og som er rettet mot framtidig yrkesliv. Videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram skal arbeide aktivt og systemisk for at dette blir realisert.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Videregående engelsk: God nok læreplan for gode nok lærere

Kunnskapsløftets fagplan i engelsk på videregående får kritikk for å være for omfattende og vag, og for at den oppmuntrer til overflatisk undervisning. Læreplanen vil allikevel fungere der læreren har en god læreplanforståelse og tilstrekkelig faglig og pedagogisk kompetanse til å utnytte mulighetene som ligger i den.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Tre myter om engelsk på yrkesfag. Betydningen av å se elevenes helhetlige kompetanse

Ny forskning på engelskfaget i videregående skole viser at det er avgjørende å se elevenes helhetlige kompetanse og bygge på det de allerede mestrer. Hvis vi primært ser på statistikk som viser gjennomsnittstall, kan mestring lett komme i skyggen, og myter vil kunne bli bekreftet: at elever på yrkesfag er svake lesere, at de er teorisvake, eller at deres bruk av engelsk på fritiden ikke er relevant for det de skal lære på skolen. Disse mytene bør nyanseres.

Publisert: 25.05.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo